Kredi kartı ile ödeme yapan işletmelerin bazen müşterilerden ekstra komisyon talep ettiği ortaya çıktı. Tüketici Konfederasyonu (TÜKONFED), bu uygulamanın hem yasalara hem de etik değerlere aykırı olduğunu belirtti.
İbrahim Güllü, bazı işletmelerin maliyetleri müşteriye yansıttığını söyleyerek, “İşletmelerin, kart kullanımından kaynaklanan maliyetleri fiyatlara yansıtması haksız kazanç anlamına gelir. Bu durum, hem kanuna hem de ticari ahlaka aykırıdır” dedi.
Kredi Kartı Kanunları ve Yasal Durum
5464 sayılı Banka Kartları ve Kredi Kartları Kanunu’nun 17. maddesi, üye iş yerlerinin kredi kartı ödemelerinde ek ücret talep etmesini yasaklar. Güllü, “Bu kurala aykırı hareket eden işletmelerin sözleşmeleri feshedilir ve yeni sözleşme yapmaları engellenir” diye ekledi.
Hak Arama ve İade Süreci
Tüketiciler, kartla ödeme sırasında alınan bu tür ücretleri iade ettirebilir. Güllü, “Tüketiciler, ödeme belgeleriyle birlikte tüketici hakem heyetine, e-Devlet veya doğrudan başvurarak, komisyon adı altında alınan ücretin iadesini talep edebilir. Ayrıca BDDK, Ticaret Bakanlığı ve Haksız Fiyat Değerlendirme Kurulu’na da şikâyette bulunabilir” dedi. Kanun kapsamında 863 bin 500 TL’ye kadar idari para cezası uygulanabilir.
Bankalar ve Komisyon Oranlarına Uyarı
TÜKONFED, sadece işletmeleri değil bankaları da uyardı. Güllü, “Bankaların yüksek komisyon oranları kayıt dışılığı teşvik ediyor. Komisyon oranları yüzde 4’lere kadar çıkıyor. Bu yükü taşıyamayan işletmeler, maliyeti tüketiciye yansıtıyor. Kamu otoritelerinin bu oranları en fazla yüzde 1 seviyesine çekmesi gerekiyor” şeklinde konuştu.
Yorumlar kapalı.